Den här sidan är tänkt som ett stöd till dig som vill använda
Funkabutiken i utbildningssyfte, till
exempel om du handleder
eller stöttar personer som vill lära sig mer om att handla online.
Funkabutiken
är en digital plattform där användaren kan öva
sig på att handla online i en pedagogisk och säker
miljö.
Målet är att användaren ska bli tryggare och mer motiverad
när det gäller onlinehandel.
Det möjliggörs i plattformen
genom spelifiering: det vill säga, spelliknande uppgifter.
I
plattformen använder vi text, illustrationer och film.
All text går att få uppläst genom verktyget
Talande Webb,
som användaren själv aktiverar.
Plattformen består av flera delar:
Var och en av de sju övningarna i övningsbutiken finns i tre olika
svårighetsgrader. Det betyder
att det sammanlagt finns 21 övningar.
Tips
Som handledare kan du använda plattformen som ett visuellt och
interaktivt stöd till lärande.
Deltagarna kan då komma överens om
hur frågorna i övningsbutiken ska besvaras. Plattformen lämpar
sig
även för självständig övning och repetition, vilket naturligtvis också
kan kombineras med
grupparbete.
Diskussionsfrågor till övningsbutiken
Använd gärna följande frågor om du vill diskutera övningsbutiken
med deltagarna:
Diskussionsfrågor till ”Lär dig mer”-delen
“Lär dig mer”-delen kan ligga till grund för mer analyserande samtal,
enskilt eller i grupp.
Deltagarna kan till exempel diskutera följande
frågor utifrån “Lär dig mer”-materialet:
Plattformen har redan använts som ett komplement till andra utbildningsinsatser.
Ett exempel kommer
från en daglig verksamhet som har använt övningarna för
att underlätta samtal om privatekonomi och
digitala tjänster. Deltagarna fick då
genomföra övningarna i grupp och därefter diskutera sina
svar.
Tillgänglighet
Plattformen är uppbyggd med fokus på det visuella. Det innebär att personer
med grav synnedsättning
kommer att ha mindre nytta av innehållet.
Som handledare bör du generellt tänka på att:
Till sist, kom ihåg att tillgänglighet är nödvändigt för vissa – men bra för alla.
”På vår dagliga verksamhet använde vi Funkabutiken som ett spel.
En större grupp personer fick titta
på Funkabutiken på en ”Smart Board”
så att alla såg vad som hände, och så fick man via en surfplatta
trycka
fram spelet. Jag tror att man på detta sätt kan ha det både roligt och
motiverande – men
samtidigt ser man också och lär sig hur ett
internetköp går till.”
- Liisa Keshmiri, Frösunda omsorg
Övningsbutiken. En interaktiv, spelliknande del i vilken
användaren får öva sig på olika moment vid
inköp i en
fingerad onlinebutik. Övningsbutiken består av sju olika
övningar i tre grader av
ökande svårighet. På den lätta
nivån har den fingerade butiken skalats av till de mest
grundläggande funktionerna, medan den svåra nivån
utgår från en butik som ligger närmare
verkligheten till
form och innehåll.
“Lär dig mer”-delen. Här presenteras fördjupande
information om olika delar av onlinehandel, däribland
betal- och leveranssätt,
tvåfaktorsautentisering samt
trygghet på nätet.
Frågesporten. I frågesporten kan användaren
sätta sin
förvärvade kunskaper om att handla online på prov.
Ordlistan. Ordlistan
innehåller lättfattliga definitioner på
olika begrepp som förekommer vid onlinehandel.
Kände du igen några av stegen?
Vilket betalsätt skulle du välja? Varför? Vilka är för- och
nackdelarna?
Se till att du vet vilka behov och förutsättningar dina deltagare har.
Var det någon övning som var särskilt svår? Varför?
Vad gör du själv redan för att hålla dig säker på nätet? Tycker du
det är svårt?
Beskriv visuell information så att alla hänger med.
Vad tycker du är bättre eller sämre med att handla online
jämfört med att handla i en vanlig butik?
Vilket leveranssätt skulle du välja? Varför? Vilka är för- och
nackdelarna?
Förklara facktermer första gången du använder dem. Använd gärna vår
ordlista – som du hittar under Lär dig mer – som stöd.
Kontrollera med jämna mellanrum att alla deltagare förstår vad som
diskuteras. Förklara och förenkla
vid behov.
Anpassa tempot till gruppens förutsättningar.
Under gruppdiskussioner, beskriv icke-verbal kommunikation för eventuella
deltagare med
synnedsättning.
Fördela ordet så att deltagarna inte talar i munnen på varandra, och ge alla
en möjlighet att komma
till tals.